Przykłady gier i zabaw przygotowane przez opiekunów świetlicy

  1. Przedmioty od A do Z
    Na małych karteczkach piszemy litery alfabetu, zwijamy je i wrzucamy do pudełka. Jeden z graczy losuje literę i wszyscy wypisują jak najwięcej słów zaczynających się na tę literę. Wygrywa ten, kto wypisze najwięcej słów i to on losuje kolejną literkę i zabawa się powtarza.
  2. Tropiciele budzika
    Należy schować tykający budzik lub grającą pozytywkę w tajemnicy przed innymi tak, by nikt z graczy tego nie widział. Na sygnał jeden z graczy (lub wszyscy) zaczynają poszukiwanie budzika (pozytywki) zachowując się bardzo cicho. Wygrywa ten kto znajdzie budzik (pozytywkę) w najkrótszym czasie.
  3. Poszedł Marek…
    Pierwsza osoba mówi: Poszedł Marek na jarmarek i kupił sobie (tu podaje jakąś rzecz np. buty). Druga osoba powtarza: Poszedł Marek na jarmarek i kupił sobie buty i (dodaje coś od siebie np. spodnie). Trzecia osoba powtarza: Poszedł Marek na jarmarek i kupił sobie buty, spodnie i (dodaje coś od siebie). Każda z kolejnych osób powtarza to co powiedzieli poprzednicy i dodaje coś od siebie. Nie wolno pomylić kolejności zakupionych rzeczy ani o którejś zapomnieć. Wygrywa ten kto zapamięta we właściwej kolejności najwięcej rzeczy.
  4. Na rozkaz króla
    Jeden z graczy (wybrany przez innych) zostaje królem. Będzie on wydawał rozkazy, które mają wykonywać pozostali uczestnicy. Gdy powie: „Na rozkaz króla wszyscy stają na jednej nodze!”, tak właśnie zróbcie. Ten kto nie wykona rozkazu wypada z gry. Ale uwaga! Czasem król dla żartu może zmienić treść rozkazu i powiedzieć: „Na mój rozkaz…”. Wtedy absolutnie nie wykonujcie poleceń, bo też odpadniecie z gry.
  5. Kto ukrył piłkę?
    Uczestnicy zabawy siedzą po turecku w kole blisko siebie. Jeden z uczestników jest poza kołem i nie widzi pozostałych. Ci siedzący w kole na sygnał „start” prowadzącego zabawę zaczynają sobie podawać małą piłeczkę. Na sygnał prowadzącego „stop” osoba, która akurat ma piłeczkę bardzo starannie zamyka ją w dłoniach. Również pozostali gracze starannie zamykają dłonie udając, że ukrywają w nich piłeczkę. Osoba spoza koła ma odgadnąć kto rzeczywiście ukrył piłeczkę.
  6. Sokole oko
    Na stole lub podłodze rozłóż kilka, np. 10 przedmiotów. Przedmioty mogą należeć do jakiejś kategorii, np. przybory szkolne. Wszyscy uczestnicy zabawy przyglądają się przez chwilę tym przedmiotom a następnie zostają one zakryte np. obrusem. Każdy z uczestników zabawy ma za zadanie wypisać na kartce przedmioty jakie zostały ukryte. Wygrywa ten uczestnik, który zapamiętał najwięcej przedmiotów. Można również przeprowadzić inny wariant zabawy, polegający na tym, że któryś z uczestników, który nie bierze udziału w zabawie, podczas gdy wszyscy zasłaniają oczy zabiera jakiś przedmiot. Po odsłonięciu oczu należy podać co zginęło. Zabawę można przeprowadzić również w dwuosobowych zespołach. 
  7. Pomysłowe puzzle
    Znajdź jakieś ilustracje, np. z gazet lub pocztówki i potnij je starannie na kilka lub kilkanaście elementów przypominających kształtem trójkąty. Następnie ułóż z tych puzzli obrazek. Takie puzzle można przechowywać w kopertach i 
    układać kiedy ma się na to ochotę.
  8. Cukierkowy król
    Do słoika nasyp dużą ilość cukierków (wcześniej te cukierki dokładnie policz i zapisz ile ich jest nie pokazując nikomu). Następnie zapytaj uczestników zabawy ile wg każdego z nich jest cukierków w słoiku. Ten kto poda dokładną liczbę albo najbliższą właściwej liczbie wygrywa. W trakcie zabawy można dokładać lub odejmować cukierków i pytać o ich liczbę. Zawsze jednak samemu trzeba cukierki policzyć aby znać ich właściwą liczbę. 
  9. Rysowanie po ciemku
    Przygotuj kartkę i ołówek lub flamaster. Osoba, która nie bierze udziału w zabawie zawiązuje ci oczy i podaje co masz rysować wg instrukcji: „Na środku kartki narysuj dom (ściany, dach, okna, drzwi, komin). W prawym górnym rogu narysuj słoneczko. Na dole kartki narysuj trawę i trzy kwiatki. Na górze kartki narysuj dwie chmurki. Po prawej stronie domku narysuj drzewo. Po lewej stronie domku narysuj kota lub psa”. Następnie zdejmij opaskę i obejrzyj swoje dzieło.
  10. Tor przeszkód
    Na stole lub na podłodze ze sznurka, skakanki lub klocków zbuduj tor przypominający odkryty tunel. Na końcu toru zbuduj z klocków bramkę. Na początku tunelu połóż piłeczkę ping – pongową. Nabierz dużo powietrza i dmuchaj na piłeczkę nie za mocno ani nie za słabo ale tak, by piłeczka wpadła do bramki. Pamiętaj aby nie wykonywać tego zadania zbyt długo.
  11. Gra w kręgle.
    Ustawiamy kilka np. pustych butelek plastikowych obok siebie z małymi odległościami i za pomocą jakieś piłeczki zbijamy z pewnej odległości i liczymy punkty. Za każda zbitą butelkę dostajemy punkt, gramy 10 rund. Po każdej rundzie ustawiamy butelki na nowo.

  • Wycinamy z bloku kółeczka (wielkości stopy). Układamy ścieżkę i wykonujemy ćwiczenia:

  • skaczemy obunóż (z kółka na kółko

  • skaczemy jednonóż (również z kółka na kółko

  • wykonujemy pajacyki (rozkrok obok kółka, złączenie nóg na kole)

    Zabieramy dwa kółka i kładziemy je przed sobą. Wchodzimy na drugie i zabieramy te z tyłu po czym kładziemy je przed sobą i na nie wchodzimy i tak cały czas. Można zrobić wyścig, kto pierwszy dotrze do wyznaczonego punktu sposobem wyżej opisanym.

  1. Ciekawy link:

  1. Taniec jest dobry na wszystko:

 

Opublikował(a): Alicja Dusza Data publikacji: 25-02-2022 14:44 Modyfikował(a): Alicja Dusza Data modyfikacji: 15-03-2022 12:07
Przewiń do góry